In 7 stappen naar een effectieve online marketingstrategie
Tegenwoordig heb je honderden manieren om je bedrijf online te promoten. Nieuwe technieken en tactieken slingeren je dagelijks om de oren en het duizelt je al snel. Wie kan dat nog bijbenen? Moet je aan de slag met SEO, SEA of Social Media? Ga je bloggen, start je een Podcast of begin je een Youtube kanaal. Allemaal zinvol, maar waar begin je?
Je kan je tijd en geld maar één keer besteden, maar waar doe je nou goed aan? Hoeveel moet je uitgeven aan online advertenties? En hoeveel levert het op? Welke activiteiten dragen wel bij aan je merk en welke juist niet? De hoeveelheid vragen overweldigt je al snel. Dus dan maar wat proberen en aanmodderen of kan het gestructureerder?
Wat jij nodig hebt is een online marketing plan
Een online marketing plan helpt je een keuze te maken uit de beste online marketing strategieën. Het omvat doelstellingen, prognoses, planning en budgetten voor al je online marketing activiteiten. Zonder goed uitgewerkt online marketing plan verspil je alleen maar geld en tijd. Vaak zonder dat je één stap verder bent gekomen in het bereiken van je doel.
Wat is een online marketing plan?
Een goed online marketing plan is een concreet plan van doelstellingen, activiteiten en middelen om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Het kan onderdeel zijn van je businessplan maar concentreert zich vooral op de online marketing activiteiten. Het helpt je met je met het vaststellen van:
- realistische meetbare doelstellingen;
- te ondernemen activiteiten;
- de mogelijke opbrengsten;
- een realistische planning;
- de benodigde online marketingbudgetten.
Klinkt eenvoudig toch? Of toch niet, want hoe pak je dat nou aan?
Hoe maak je dan een goed online marketing plan?
Een doel zonder plan blijft in de praktijk slechts een wens. En dat geldt zeker voor eigenaren van kleine bedrijven die dagelijks ik weet niet hoeveel bordjes hoog te houden hebben. Zet je wensen daarom in een goed plan. Maar hoe maak je nou een goed online marketing plan? Ik leg het je uit aan de hand van de volgende 7 stappen:
- Ga uit van een solide missie, visie, kernwaarden
- Vertaal je visie in concrete bedrijfs- en marketingdoelstellingen
- Formuleer belangrijke klantsegmenten en persona’s
- Kies de meest kansrijke online marketing kanalen
- Prognotiseer de opbrengsten en benodigde budgetten
- Maak een realistische planning
- Stel KPI’s vast en richt je dashboard inStel KPI’s vast en richt je dashboard in
Vereisten
- Plan 1 en 2 afgerond