Tips
Waarom afbeeldingen niet altijd zichtbaar zijn in e-mailings

Warning: Undefined array key "HTTP_REFERER" in /home/u82654p77423/domains/onlinepakketten.nl/public_html/wp-content/themes/onlinepakketten/single.php on line 49
Meer blogs

Waarom afbeeldingen niet altijd zichtbaar zijn in e-mailings

Huibert Bijland 11 mei 2024 2 minuten

Voor het ontwerpen van een e-mailcampagne bestaan geen vaste regels voor de lay-out en het gebruik van afbeeldingen. De weergave ervan kan sterk variƫren tussen verschillende e-mailclients, zoals Outlook, en hoe ontvangers ze te zien krijgen. Als e-mailmarketeers moeten we hier creatief mee omgaan en de beste benaderingen kiezen voor onze mailings.

Een belangrijke factor waar we rekening mee moeten houden, zijn de instellingen van de e-mailclient van de ontvanger (de klant). In sommige e-mailprogramma’s worden afbeeldingen standaard niet weergegeven, tenzij de ontvanger expliciet aangeeft dat ze deze willen bekijken.

Dit heeft te maken met het voorkomen van spam. Afbeeldingen worden door spammers gebruikt om te controleren of e-mailadressen actief zijn. Daarom worden in sommige e-mailprogramma’s het laden van afbeeldingen standaard uitgesteld.

Op mobiele apparaten, zoals iPhones, worden afbeeldingen doorgaans wel direct geladen. Ook in de meeste webmailservices (zoals Gmail) en in bepaalde desktop-e-mailprogramma’s (zoals Apple Mail) verloopt dit steeds vlotter.

Hoe gaan we hier slim mee om?

Ten eerste moeten we als marketeers erkennen dat we hier geen directe controle over hebben. We moeten onze klanten bewust maken van deze beperkingen en ons richten op wat we wel kunnen doen om onze boodschap effectief over te brengen.

We moeten de lay-out zo ontwerpen dat de belangrijkste boodschap, trigger of call-to-action niet afhankelijk is van afbeeldingen. De cruciale zinnen die de aandacht van de klant moeten trekken, moeten boven de vouw zichtbaar zijn en in tekstvorm worden weergegeven.

Ondersteunende afbeeldingen moeten worden voorzien van “Alt-tekst”, waarin wordt beschreven wat er op de afbeelding staat. Als de e-mailclient afbeeldingen niet laadt, wordt er een kader weergegeven met deze beschrijving, wat nieuwsgierigheid kan opwekken en de ontvanger kan stimuleren om de afbeeldingen te bekijken.

De knoppen, oftewel call-to-actions, moeten geen afbeeldingen zijn. In plaats daarvan moeten deze knoppen worden opgezet met behulp van technische middelen, zodat ze altijd zichtbaar zijn.

Wil je e-mailmarketing inzetten?

Neem contact op met een van onze marketeers voor advies over de beste strategie en hoe je dit op korte termijn kunt realiseren voor langdurige resultaten.

Neem nu contact met ons op.